Mijn eerste ervaringen nav de migratie naar het Nokia Impact platform.
-
Hi,
Inmiddels heb ik de migratie naar het Nokia Impact platform volledig doorgevoerd (UE firmware, settings, netwerk, cloud), en op basis daarvan een eerder experiment herhaald. De gebruikte software is daarbij zoveel mogelijk identiek gehouden. Alleen de door T-Mobile aangegeven noodzakelijke aanpassingen zijn doorgevoerd:
- scrambling aan (was uit)
- andere APN
- ander CDP IP-adres
- instellen van de Nokia Impact configuratie (o.a. aanmelden devices en instellen van de north applicatie)
- gewijzigde data extractie wegens andere JSON structure tbv de north application
De PSM en eDRX instellingen zijn bijv. dus nog niet aangepast. Naar ik heb begrepen volgt dit zeer binnenkort.
De ruwe data van zowel oude als de nieuwe experimenten plus wat eerste grafieken heb ik verzameld in een XLS. Ik kan 'm hier niet uploaden maar desgewenst evt wel toesturen.
Hierbij een samenvatting van mijn bevindingen:
- De migratie naar Nokia Impact verliep eigenlijk vrij soepel. mede door de heldere stappen op dit forum was het opnieuw up&running krijgen van mijn test applicatie binnen een 1/2 dag gebeurd .
- Wat als eerste opvalt is dat het modem nu met andere masten (i.e. andere cell-ID’s) verbinding maakt dan voorheen. Da’s vreemd, de test lokatie is niet veranderd, waarom de cell dan wel? Of zijn alle cellen tbv Nokia Impact spontaan hernummerd?
- In de eerdere testen was het modem zo nu en dan de weg kwijt (dwz. gaf om onduidelijke redenen onbruikbare waardes uit voor o.a. ECL, CSQ, RSSI, RSRP, etc). Na de migratie is dit probleem niet meer opgetreden; vreemd ?
- De RSRQ waarde lijkt nu hoger en gelijkmatiger dan voorheen (-10dBm ipv -20 dBm). Kennelijk is de signaalkwaliteit na de migratie significant verbeterd .
- Het N211 zendvermogen is na de migratie beduidend lager dan voorheen; Tx power <10 dBm ipv 23dBm. Op zich erg positief wat dat scheelt batterijverbruik . Maar wat de verklaring; scrambling on, of meer masten aangezet (zie ook cell-ID issue)?
- Net als in de oude situatie valt de verbinding regelmatig weg en moet er regelmatig opnieuw geregistreerd worden. In de nieuwe situatie is dat (toevallig??) elke 2 uur. Dit is uiteraard niet gunstig voor het batterijverbruik.
- Net als in de oude situatie komen ook na de migratie nog steeds niet alle berichten aan in de cloud. Dit terwijl het modem geen enkele foutmelding geeft.
Ergo: De migratie naar Nokia impact kostte weining moeite en heeft duidelijke verbeteringen opgeleverd, maar enkele serieuze problemen zijn nog steeds niet opgelost .
-
Figuur om het probleem van de laatste twee bullets te illustreren!
0_1524428928190_880f9be0-42b5-41f0-9311-495e5de56579-image.png -
Illustratie van het duidelijk verbeterde Tx power gedrag:
-
@felixdonkers Beste Felix
Bedankt voor het delen van je bevindingen. Het gebruiken van scrambling zou inderdaad de SNR waarde en signaalpenetratie moeten verhogen, dit heeft een positief effect op het gebruikte zendvermogen.
Ik heb zelf de overstap nog niet gemaakt dus over de problemen die jij beschrijft kan ik nog weinig zeggen. Aankomende woensdag op het installfest van t-mobile ga ik er mee aan de slag, deze week zal ik een aantal soortgelijke testen uitvoeren.
-
@felixdonkers Is het mogelijk om de stappen van de url https://forum.iot.t-mobile.nl/topic/229/manual-part-1-network-attach hier te posten (ivm access denied)?
-
-
@awk fixed!
-
@felixdonkers said in Mijn eerste ervaringen nav de migratie naar het Nokia Impact platform.:
De PSM en eDRX instellingen zijn bijv. dus nog niet aangepast. Naar ik heb begrepen volgt dit zeer binnenkort.
Welke PSM instellingen bedoel je precies? Als het goed is, zou je device nu gewoon 310 uur in deep sleep mode moeten kunnen.
Voor eDRX zijn we nu een pilot-test aan het doen in Hilversum bij @JanWillem. Als je ook wilt meetesten, dan kan dat! Stuur me dan even je cell id, adres en het IMSI nummer waarmee je dit wilt testen!
- Wat als eerste opvalt is dat het modem nu met andere masten (i.e. andere cell-ID’s) verbinding maakt dan voorheen. Da’s vreemd, de test lokatie is niet veranderd, waarom de cell dan wel? Of zijn alle cellen tbv Nokia Impact spontaan hernummerd?
Heeft niet met de implementatie van Nokia IMPACT te maken. Maar ik ga even checken met de guys van ons radio-netwerk!
- In de eerdere testen was het modem zo nu en dan de weg kwijt (dwz. gaf om onduidelijke redenen onbruikbare waardes uit voor o.a. ECL, CSQ, RSSI, RSRP, etc). Na de migratie is dit probleem niet meer opgetreden; vreemd ?
Dit probleem herken ik ook niet. Had je dit met al je dev-kits en ook op verschillende plekken?
- Het N211 zendvermogen is na de migratie beduidend lager dan voorheen; Tx power <10 dBm ipv 23dBm. Op zich erg positief wat dat scheelt batterijverbruik . Maar wat de verklaring; scrambling on, of meer masten aangezet (zie ook cell-ID issue)?
Kort gezegd heeft scrambling alles op ‘layer 1’ verbeterd. Het was immers ook een ven de hot topics uit release 13.
- Net als in de oude situatie valt de verbinding regelmatig weg en moet er regelmatig opnieuw geregistreerd worden. In de nieuwe situatie is dat (toevallig??) elke 2 uur. Dit is uiteraard niet gunstig voor het batterijverbruik.
Vreemd dat dit (nog) speelt!
Wat krijg je terug bij ‘AT+CEREG?’ als je verbinding is weggevallen?- Net als in de oude situatie komen ook na de migratie nog steeds niet alle berichten aan in de cloud. Dit terwijl het modem geen enkele foutmelding geeft.
Dit zit in onze Ready for Service testplan! Tot nu toe kwamen we het zelf nog niet tegen. Maar wel goed dat je dit meldt. In juni mag dit niet meer gebeuren.
We gaan het uiteraard nog verder testen, maar als ik het niet kan reproduceren ga ik je lastig vallen voor wat hulp! -
@felixdonkers said in Mijn eerste ervaringen nav de migratie naar het Nokia Impact platform.:
Dit is een nieuw probleem en speelt sinds vorige week. Sorry, ik was niet scherp in mijn eerdere post hier!
He re-attach issue wat we eerder hadden gehad was een combinatie van ublox module en firmware versie. Dat issue speelt niet meer op de SP3 versie.
Het probleem wat we nu hebben zit ergens in de IP sec tunnel en wordt nog volop ge-troubleshoot. Keep you posted!
-
@afzal_m said in Mijn eerste ervaringen nav de migratie naar het Nokia Impact platform.:
Welke PSM instellingen bedoel je precies? Als het goed is, zou je device nu gewoon 310 uur in deep sleep mode moeten kunnen.
Voor eDRX zijn we nu een pilot-test aan het doen in Hilversum bij @JanWillem. Als je ook wilt meetesten, dan kan dat! Stuur me dan even je cell id, adres en het IMSI nummer waarmee je dit wilt testen!Ik bedoelde dat ik er nog niet heb geexperimenteerd, staat voor komende week op het programma. Mijn postcode is 5422, cell_ID=65513062, IMSI = 901405700001012. P.s. ik weet niet of het lukt om woensdag in A’dam te zijn om dit onderwerp te bespreken.
-
@afzal_m said in Mijn eerste ervaringen nav de migratie naar het Nokia Impact platform.:
Wat als eerste opvalt is dat het modem nu met andere masten (i.e. andere cell-ID’s) verbinding maakt dan voorheen. Da’s vreemd, de test lokatie is niet veranderd, waarom de cell dan wel? Of zijn alle cellen tbv Nokia Impact spontaan hernummerd?
Heeft niet met de implementatie van Nokia IMPACT te maken. Maar ik ga even checken met de guys van ons radio-netwerk!
Onder Nokia Impact is het Cell-ID: 65513062
Onder OceanConnect waren dit: 4039782 en 6405223 ? -
In de eerdere testen was het modem zo nu en dan de weg kwijt (dwz. gaf om onduidelijke redenen onbruikbare waardes uit voor o.a. ECL, CSQ, RSSI, RSRP, etc). Na de migratie is dit probleem niet meer opgetreden; vreemd ?
Dit probleem herken ik ook niet. Had je dit met al je dev-kits en ook op verschillende plekken?
Yep, met OceanConnect kwam dit voor op diverse lokaties en met diverse testkits (SODAQ N211 boards). Zie figuur voor een voorbeeld.
-
Net als in de oude situatie komen ook na de migratie nog steeds niet alle berichten aan in de cloud. Dit terwijl het modem geen enkele foutmelding geeft.
Dit zit in onze Ready for Service testplan! Tot nu toe kwamen we het zelf nog niet tegen. Maar wel goed dat je dit meldt. In juni mag dit niet meer gebeuren.
We gaan het uiteraard nog verder testen, maar als ik het niet kan reproduceren ga ik je lastig vallen voor wat hulp!Prima, het probleem is nu wel significant minder dan voorheen. Was 5-10%, is nu <1%. Maar moet naar 0 toe
-
< +CEREG: 0,2
-
@afzal_m
Overigens krijg ik onder normale omstandigheden: “+CEREG: 0,5” ? Betekent dit dat mijn module aan het roamen is? -
@afzal_m Zou u mij ook toegang kunnen geven tot :https://forum.iot.t-mobile.nl/topic/229/manual-part-1-network-attach
Vorige maand werkte mijn NB-IotT Shield nog goed, maar nu ik het project weer probeer op te pakken krijg ik geen verbinding.
Nou ben ik al de hele ochtend fora aan het lezen en zie ik dingen over een nieuwe APN maar volgens mij mis ik de complete informatie.bvd
-
Ik heb een paar vragen; wat is de juiste syntax om een onjuist gedefinieerde endpoint te deleten?
Klopt het dat bij Register Subscriptions de serialNumbers niet de prefix IMEI: moeten krijgen? -
gewijzigde data extractie wegens andere JSON structure tbv de north application
Is deze structuur ergens gedocumenteerd ?
-
@kamiel said in Mijn eerste ervaringen nav de migratie naar het Nokia Impact platform.:
gewijzigde data extractie wegens andere JSON structure tbv de north application
Is deze structuur ergens gedocumenteerd ?
Voor zover ik weet niet. Zie hieronder voor een voorbeeld. De “value” bevat de data die door de UE is opgestuurd, hexadecimaal gecodeerd.{“reports”:[{“serialNumber”:“IMEI:357518080022411”,“timestamp”:1524222760489,“subscriptionId”:“fa0fa862-da93-41a5-a7c4-d4082f64c8b9”,“resourcePath”:“uplinkMsg/0/data”,“value”:“001b00f867c9323031383034323031313132333800003335373531383038303032323431311046074103fe004eab340008b1a003e7a6660015fd43fcfcff94ffce000009c200020c5f007d000100004e323131204d4f44554c45”}],“registrations”:[],“deregistrations”:[],“updates”:[],“expirations”:[],“responses”:[]}
-
Klopt het dat bij Register Subscriptions de serialNumbers niet de prefix IMEI: moeten krijgen?
Inmiddels is dat niet meer het geval.
-
Ik stuur je even een mail!
-
@afzal_m
Overigens krijg ik onder normale omstandigheden: “+CEREG: 0,5” ? Betekent dit dat mijn module aan het roamen is?Yeap!
We gebruiken global simkaarten.
-
CSQ ~ 20,99 maar attachen lukt sinds vanochtend niet meer. Is er iets veranderd?