Hardware - hoe kom ik eraan?
-
In de meetups maar ook via andere wegen krijgen we vaak de vraag waar men hardware kan krijgen voor NB-IoT.
Kort antwoord: je kunt bij Adelco terecht voor Ublox hardware en bij Top Electronics voor hardware van Quectel.
Iets meer details hieronder:
Ik heb alleen een laptop
Het lijkt er op dat je (nu nog) enkel een simpele connectietest wil uitvoeren. Een evaluatiekit (EVK) is in dit geval de beste optie, te verkrijgen bij TOP Electronics (Quectel) en straks ook bij Adelco (Ublox). Een EVK hang je direct aan je laptop, er zit al een NB-IoT module op en je simkaart kan er direct in. Om te kunnen werken met een EVK is het wel noodzakelijk dat je kennis hebt van AT commando’s en firmware updates. Benodigde documenatie hiervoor kun je opvragen bij de leverancier van je EVK.Ik heb een Raspberry PI of Arduino met sensoren / schakelaars (actuators)
Je hebt dus al een IoT proof of concept gemaakt, een klein computertje (de RPI of Arduino) leest een aantal sensoren uit en verstuurt dan data of ontvangt juist data en zet dan een schakelaar om. Wat je nodig hebt is de SODAQ shield, die kun je vastklikken op de Arduino. De shield heeft al een NB-IoT module en je simkaart kan hier direct in. Vanaf dat moment werkt je Arduino pas echt draadloos, zeker wanneer het beschikt over een battery pack.
Of je kunt ook proberen wat Armin van Otheruse hieronder heeft neergezet. Ik heb een eigen boardje (PCB, PLC enz.)
In deze situatie heb je enkel een losse module van Ublox of Quectel nodig om op jouw eigen boardje te bevestigen, verkrijgbaar bij TOP Electronics en Adelco. -
Wij hebben de quectel devkit gebruikt voordat we onze eigen pcb ontwikkeld hadden en die kan je met een kleine aanpassing wel aansluiten op een arduino of mbed bord. Er moet een header gesoldeerd worden in de “UART” poort, ik heb een foto gemaakt waar de juiste aansluitingen op te zien zijn:
Bij arduino wel even uitkijken: de module maakt gebruik van 3.3V signaal niveaus, veel arduino’s gebruiken 5V. Zorg dat je een arduino gebruikt op 3.3V of gebruik een level-converter.
Raspberry pi en op ARM gebaseerde devboards hebben dit probleem niet.Wij zullen overigens ook met een generiek ontwikkelboard komen, ik houd jullie op de hoogte wanneer deze beschikbaar is.
-
Thanks Armin!
Ik heb de openingspost ook even aangepast met drie veel voorkomende situaties omtrent hardware.
-
Hi,
Is er al ervaring met de SIPY modules?
https://www.pycom.io/product/sipy/Sigfox (Europe): 17mA in Rx mode, 47mA in Tx mode and 0.5uA in standby
Sigfox Operating Frequencies: RCZ1 - 868MHz(Europe)Voor zover ik kan zien zou dit board compatible moeten zijn met het T-Mobile netwerk.
Maarten
-
Je mag alleen gebruik maken van het T-Mobile netwerk met een SIM kaart van T-Mobile die de sleutel naar ons netwerk bevat. Het is niet toegestaan gebruik te maken van ons gelicenseerde spectrum met een willekeurige radio module die niet gestandaardiseerd is volgens 3GPP.
-
@maartend
Beste Maarten,
Binnenkort zijn de Pycom Fipy modules, https://pycom.io/product/fipy/
wel geschikt voor ons NB-IoT network. Maar de software voor de Pycom/Sequance chip is nog niet geschikt momenteel voor NB-IoT. Binnenkort verwachten we dit met Sequance gestest te hebben. -
@richard-marijs is er al meer bekend over de compatibiliteitvan de pycom modules? De FyPi en Gpy lijken me namelijk heel veelbelovend
-
open source LTE NB-IoT Shield for Arduino- https://hackaday.io/project/28107/gallery#5dbad0e112115c522b81c6c996eab8e0